Pujaan Hati

Tuesday, July 31, 2012

Suara itu Imamku...






“Ummi!!! Abang IKhwan betul ke mahu kahwini Humaira?” Bentak Humaira dengan nada sedikit geram.
“Humaira… Apa yang Humaira katakan ni? Humaira sedar tak apa yang Humaira ucapkan? Kalau dengar dek Abi nanti, silap-silap kena marah kamu Humaira.” Balas Ummi dengan sedikit terkejut.
“ Yelah… Humaira bukannya mahu keluar berdating dengan dia. Bukan mahukan dia call atau sms Humaira tiap-tiap masa pun. Tapi kalau betul-betul dia serius, sekurang-kurangnya tanyalah khabar sekali-sekala. Humaira sihat ke, sakit ke, makan ke tidak. Dia diam saja. Dari hari bertunang hari tu sampailah sekarang, khabar berita pun tak dengar.  Dah la Humaira hanya tengok batang hidung dia hari tu je. 10 minit pun tak sampai Ummi. Silap-silap haribulan, hari perkahwinan nanti Humaira sendiri tak tahu mana satu suami Humaira.” Bebel Humaira dengan nada semakin marah.
“Humaira... Sudah-sudah. Jangan dilayan sangat perasaan kamu itu. Bukankah ini lebih baik. Kalau kamu dan dia berhubung, khuatir nanti terjerumus ke lembah maksiat. Allah murka Humaira. Mungkin Ikhwan ada sebab tertentu dia berbuat begini”. Nasihat Ummi dengan lemah lembut.
“Ummi!!! Humaira bukan budak kecil lagi. Humaira bukan tak belajar agama lansung. Humaira tahu mana baik, mana buruknya. Humaira hanya mahukan kepastian. Humaira tak nak Abang Ikhwan kahwini Humaira sebab Ummi, sebab Abi. Humaira takut. Humaira takut nanti bila dah kahwin, Abang Ikhwan tak melayani Humaira seperti seorang isteri. Ummi dan Abi saja yang mengenali Abang Ikhwan. Tapi Humaira? Bersua muka dengan dia pun hanya sekali. Lepas tu ghaib. Diam menyepi. Silap-silap haribulan dia sudah ada seseorang di hati. Sebab tu dia tak ada rasa nak mengenali Humaira.” Bentak Humaira dengan suara bercampur sebak, lalu terus meluru masuk ke biliknya.
“ Humaira! Humaira! Jangan diungkap sebegitu Humaira. Istighfar nak. Dengar dulu cakap Ummi. Humaira!” Panggilan Ummi tidak diendahkan. Ummi hanya menggeleng-gelengkan kepala. Dia masak benar dengan sikap anak tunggalnya itu. Apabila marah, garangnya menjadi-jadi. Mudah merajuk. Namun, dia seorang anak yang baik. Anak yang cukup solehah. Humaira diberikan pendidikan agama yang secukupnya oleh Ummi dan Abi. Setiap pagi, pasti Humaira mengejutkan dia dengan alunan bacaan al-Quran yang mendayu-dayu di subuh hari. Dan dia jugalah yang menyiapkan sarapan untuk kedua orang tuanya. Pantang disebut tentang masakan, dialah yang paling excited. Boleh dikatakan kerja-kerja dapur semuanya dilakukan oleh Humaira. Setelah pulang dari Mesir dan menamatkan pengajian dengan jayanya di sana, Ummi dan Abi bertekad untuk menjodohkan beliau dengan seseorang. Ikhwan. Muhammad Ikhwan bin Ibrahim.
                                  ....................................................................................



“Ikhwan... Abi tidak memaksa Ikhwan untuk menerima Humaira. Abi juga tidak menghalang kalau Ikhwan sudah ada seseorang di hati. Cuma, kalau boleh, Ikhwan fikirlah dengan sedalamnya permintaan Abi ini. Sejujurnya, Abi berkenan dengan Ikhwan. Abi nampak hanya Ikhwan yang boleh memimpin Humaira ke jalan yang diredhai Allah. Ke jalan syurga. Ke jalan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Fikirlah sedalam-dalamnya. Abi menunggu jawapan dari Ikhwan”. Abi bangun lalu mengusap perlahan bahu Ikhwan sebelum meninggalkan beliau berseorangan.
Ikhwan merenung jauh memandang tangga masjid. Tidak dapat dipastikan apa yang sedang bermain di fikirannya. Namun yang pasti, permintaan Abi tadi benar-benar membuatkan dia berfikir.

Ikhwan bukanlah seseorang yang berpelajaran tinggi. Bukan lulusan agama dari universiti di Mesir. Bukan jua seorang yang berharta. Dia tidak punya apa-apa. Hanya yang ada sebuah rumah peninggalan datuknya. Di situlah tempat dia berteduh. Rumah yang berhampiran masjid itu sudah cukup usang. Namun dia tidak punya tempat lain. Biarlah. Biarlah dia menzuhudkan diri di situ. Setiap hari,  Ikhwan tidak pernah tertinggal solat berjemaah dan tazkirah serta ceramah-ceramah agama di masjid tersebut. Dia juga sering ke kuliah agama di sekitar negerinya. Keinginannya yang tinggi dalam mendalami agama telah merapatkan Ikhwan dengan Abi iaitu Imam di  masjid tersebut. Boleh dikatakan Abi sering membawa Ikhwan ke ceramah-ceramah agama di sekitar negerinya. Dan hal ini telah merapatkan hubungan antara Ikhwan dan keluarga Abi.
“Ikhwan... Lepas ni usahlah kamu berbahasa Pak Cik dan Mak Cik lagi. Panggil saja Abi dan Ummi. Lagipun kami ni bukan ada anak lelaki pun.” Detik Abi sebaik saja sampai di rumah Ikhwan untuk menghantar beliau setelah mendengar ceramah agama.
“Betul tu Ikhwan. Kami dah lama teringin nak ada anak seorang lagi. Tapi tak ada rezeki. Anggaplah kami ni macam keluarga kamu. Bolehkan nak?” Ummi pula membuat permintaan yang sama.
Ikhwan hanya tersenyum. Ada rasa segan terbit dari wajahnya. Sejak dari kecil sehinggalah besar, dia tidak pernah mengenali kedua orang tuanya. Dari kecil, dia hanya mengenal datuknya. Dia hanya tahu, yang dia hanya ada seorang datuk, tiada saudara dan tiada juga ahli keluarga terdekat. Namun, menurut cerita orang kampung, kedua orang tua Ikhwan meninggal akibat kemalangan semasa Ikhwan kecil lagi. Ketika itu, Ikhwan tidak ikut serta. Dia dijaga oleh datuknya. Kedua-dua orang tuanya meninggal dunia di tempat kejadian.

                               ..............................................................................................



                                                                                                                                                           
“Humaira! Kenapa monyok sahaja muka kamu?” Sapa Abi sebaik sahaja Humaira masuk ke dalam rumah.
Humaira hanya diam lalu melabuhkan punggungnya di sofa. Memeluk bantal dan terus termenung sepi. Abi mengerti benar dengan sikap anak perempuan dia itu. Pasti ada sesuatu yang tidak kena. Lalu Abi terus mendekati Humaira dan melabuhkan punggung di sebelahnya.
“Humaira... Cuba cerita dengan Abi. Humaira ada masalah ke? Atau ada apa-apa yang berlaku tadi? Soal Abi buat kali kedua.
Lama Humaira terdiam. Kemudian direnung mata Abi. Kelihatan air mata jernih mula terbit di tubir matanya.
“Abi... Abi yakin Abang Ikhwan benar-benar mahu menikahi Humaira?Abi yakin dia adalah jodoh Humaira?” Terpacul soalan itu dari mulut Humaira.
Abi kelihatan sedikit tersentak. Dia menarik nafas panjang lalu mengusap bahu anak gadisnya itu.
“Humaira... Ikhwan tu Abi jaga dia sudah lama. Abi juga didik dia macam anak Abi sendiri. Takkan lah dia tergamak mempermain-mainkan perkara yag sangat penting ini. Kalau benar dia tidak mahu, pasti dia akan memberitahu kepada Abi atau Ummi awal-awal lagi. Kamu jangan fikir bukan-bukan. Sekarang ini tarikh perkahwinan makin dekat. Mungkin perasaan kamu tidak menentu.” Nasihat Abi dengan lemah lembut.
“Tapi Abi... Kalau benar dia ikhlas, kenapa dia buat macam ni? Abi tahu tak, tadi Humaira ke masjid. Humaira terserempak dengan dia di pintu pagar masjid. Dia bagi salam kemudian terus berlalu pergi. Dia seolah-olah tak ada pun rasa nak bercakap sebentar dengan Humaira. Tanya khabar ke, atau bercakap apa sahaja asalkan tidak berlebih-lebihan. Humaira nak juga tahu dia tu perangai macam mana. Takkan lah bercakap di depan masjid dan ada orang di sekitar tu pun tak boleh. Buruk sangatkah Humaira sampai dia tak nak pandang lansung Humaira ni?” Humaira mula naik marah seperti mana sikapnya sebelum ini.
“Humaira... Kamu ni. Bukan kamu tak tahu Ikhwan tu macam mana. Dia mana biasa dengan perempuan ni. Dia sangat menjaga akhlaknya Humaira. Mungkin dia bimbang, memandang kamu membuatkan hati dia lara. Dan mungkin juga dia segan. Ramai orang di sekitar kamu pada masa itu. Janganlah fikir yang bukan-bukan nak. Abi yakin itulah jodoh kamu.” Abi menasihati lagi.
“Abi... Humaira bukan nak minta dibelai,dikasihi pun. Humaira tahu, itu semua haram selagi belum diijabkabulkan. Humaira cuma pelik, dia seperti tidak mahu menemui Humaira langsung. Tidak salah pun untuk dia bercakap sekejap dengan Humaira. Sekurang-kurangnya tanyalah pasal persiapan kahwin kami. Hmm... Kalau begini sikap dia, macam mana Humaira nak jadi isteri dia nanti Abi? Humaira takut, bila dah kahwin nanti, Humaira dipersiakan.” Humaira mula menangis.
Abi lalu mengusap perlahan bahu Humaira. Anak tunggal beliau yang sangat disayangi. Walaupun apa yang diperkatakan Humaira itu betul, namun Abi tetap yakin yang Ikhwan adalah pasangan terbaik untuk Humaira. Lagi pun dia tahu, Humaira seorang yang panas baran dan mudah marah. Sejak dari kecil lagi sikap itu timbul. Walaupun Humaira diberikan pendidikan agama yang secukupnya, namun sikap itu masih wujud dalam dirinya. Begitulah manusia. Tidak ada yang sempurna.pasti ada kekurangannya. Dan Abi tahu hanya Ikhwan yang boleh menundukkan sikap panas baran Humaira. Kerana selama ini, Ikhwan begitu penyabar dalam kehidupan sehariannya. Jarang sekali dia melihat Ikhwan marah. Mengeluh sedikit pun tidak. Itulah sikap keperibadian Ikhwan yang telah mencuit hati Abi dan Ummi.

                               .................................................................................................
                                                                                                                                          
                 
Azan maghrib mula kedengaran. Kelihatan para jemaah berpusu-pusu ke masjid. Meninggalkan segala urusan duniawi. Kini urusan ukhrawi pula yang harus dicari. Seperti biasa Masjid Al Mukmin akan dipenuhi dengan jemaah-jemaah di sekitar kampung tersebut. Abi telah membangunkan masjid ini sehinggalah menjadi salah sebuah masjid yang paling ramai jemaah. Hal ini kerana pelbagi program masjid diatur dari sehari ke sehari. Segalanya berkat usaha Abi.
Seorang pemuda berjalan tenang menuju ke masjid tersebut. Sesekali dia tersenyum sambil memberi salam kepada jemaah yang terserempak dengannya. Diambilnya wuduk lalu terus meluru ke saf pertama dalam masjid. Iqamah kedengaran dari bilal.
“Ikhwan... Silakan. Imamkan kami semua. Silakan nak.” Tiba-tiba Abi meluru kepada Ikhwan lalu menyuruhnya menjadi imam.
Ikhwan tersentak. Mukanya sedikit berubah. Kelihatan ada sedikit rasa cemas di wajahnya.
“Tapi Abi... Ikhwan tak layak Abi. Banyak lagi yang Ikhwan kena belajar. Abi sajalah yang imamkan”. Ikhwan menolak.
Namun demikian, Abi terus membawa Ikhwan ke tempat imam. Lalu menepuk bahu Ikhwan untuk memberikan semangat dan keyakinan kepadanya. Ikhwan cuba meyakinkan diri. Mengimami jemaah pastinya tanggungjawab yang sangat besar. Jika imam silap, maka silaplah makmun. Dia harus tanggung kesilapan itu. Setelah benar-benar yakin,Ikhwan lalu mengangkat takbir. Bacaan Al-Quran yang benar-benar mengasyikkan kedengaran dari Masjid Al Mukmin pada malam itu.
                                                                                                                                     
“Abi!!! Siapa yang jadi imam tadi Abi? Sedapnya suara dia. Khusyuk sangat solat. Bacaan dia benar-benar mengasyikkan dan mengikut tajwid yang betul. Sampai Humaira tak sedar yang Humaira sudah berada di rakaat yang terakhir.” Tiba-tiba Humaira bertanya kepada Abi sebaik sahaja mereka memasuki rumah setelah pulang dari masjid.
Abi hanya terdiam. Diletaknya serban kesayangannya lalu meluru ke sofa. Dan duduk.
“Abi!!! Jawablah!!! Kenapa diam sahaja? Nak kena Abi ni!!!” Seperti biasa, Humaira mula melenting.
“Kawan Abi. Ustaz di sekolah dekat sini.” Jawab Abi ringkas.
Humaira seperti tidak berpuas hati dengan jawapan itu. Dia terus berlalu masuk ke bilik.
“Alangkah indahnya kalau suara itu adalah suara bakal imamku”. Getus hati kecil Humaira. Namun, mengingatkan saja sikap Ikhwan kepadanya, terus rasa itu dipendamkan. Kelihatan dia masih menyimpan luka yang diguriskan oleh bakal suaminya itu tempoh hari.

                                  ......................................................................................
                                                                                                                             

Hari semakin berlalu. Kini cuma tinggal seminggu sahaja lagi untuk Humaira bergelar seorang isteri. Semakin hari, semakin dia tidak menentu. Ikhwan menyepi dan terus menyepi. Abi dan Ummi pula buat endah tidak endah. Sengaja Humaira tunjukkan muka tidak gembira di hadapan orang tuanya. Namun, Abi dan Ummi buat selamba sahaja. Bertanya pun tidak. Lagi bertambah geram Humaira. Sesekali dia melihat telefon. Mana tahu ada khabar dari Abang Ikhwan. Namun hampa. Telefonnya terus sepi. Sesepi hatinya. Sesekali apabila dia ke masjid, sengaja dia liarkan sedikit mata untuk mencari kelibat itu. Namun tidak jua ditemui. Dia hairan, ke mana menghilangnya Ikhwan?
“Ummi... Seminggu lagi Humaira bakal menjadi isteri orang. Tapi kenapa sampai sekarang, Abang Ikhwan tidak kunjung tiba. Khabarnya juga tidak ada. Di masjid pun tidak nampak. Silap-silap hari bulan dia dah pergi. Mana tahu mengejar gadis lain.” Ngomel Humaira di hadapan Ummi.
“Ish kamu ni Humaira. Fikirlah dulu sebelum bercakap. Jangan fikir yang bukan-bukan sangat. Baru sekejap tadi abah menemui Ikhwan. Dia ada sahaja. Kamu sahaja yang tidak nampak.” Balas Ummi membetulkan keadaan.
“Erkk..Abang Ikhwan sihatkan Ummi?” Tanpa diduga, soalan itu terpacul keluar dari mulut Humaira.
“Hai kenapa? Dah rindu sangat ke kat cik abang kamu tu? Tak pernah Ummi dengar soalan macam tu dari kamu”. Perli Ummi kepada Humaira.
“Apa Ummi ni? Orang serius lah!!! Eeeee...” Humaira terus berlalu membawa diri ke dalam biliknya.
“Ya Allah, adakah ini pilihan yag terbaik buatku? Sungguh, aku benar-benar tidak yakin dengan apa yang aku sedang hadapi sekarang. Adakah ini petunjuk yang dia bukan jodohku? Atau ia hanya mainan syaitan untuk menggugat keyakinan hatiku?” Getus Humaira dalam istikharahnya pada malam itu.
                                     ......................................................................................

                                                     
                                                                                 
“Pengantin sudah sampai!!! Humaira, cepat turun. Akad nikah akan dijalankan sekejap sahaja lagi”. Tiba-tiba suara Ummi mematikan lamunannya pada pagi itu.
Selepas istikharahnya pada malam itu, hati Humaira mulai tenang. Dia tidak lagi kerisauan seperti sebelumnya.  Dia sendiri tidak tahu kenapa dia boleh jadi setenang itu. Dia juga tidak tahu kuasa apakah yang telah meresap masuk ke badannya. Dia kini semakin yakin yang Abang Ikhwan adalah jodohnya. Cuma yang pasti, ada satu mimpi aneh yang berlaku pada malam itu. Dia melihat seorang lelaki sedang mengimami jemaah yang ramai. Dan yang pasti, suara lelaki itu adalah sama dengan suara yang dikatakan kawan kepada Abi tempoh hari. Dia mula berfikir. Adakah Abi bercakap benar atau suara itu sebenarnya suara orang lain? Suara Abang Ikhwan? Dia sendiri tidak tahu jawapannya.
“Humaira, cepatlah sikit. Orang dah tunggu kat bawah tu”. Ummi sekali lagi bersuara setelah melihat Humaira masih lagi berada di tempat duduknya.
“Ya Ummi. Sekejap lah.” Humaira turun perlahan di temani Ummi dengan hati yang penuh debaran. Pagi ini dia akan menjadi isteri. Punyai tanggungjawab yang besar yang perlu dipikul.
                                                                                                                       
Air mata Humaira menitis di saat selesai diijabkabulkan. Abang Ikhwan yang sudah sah menjadi miliknya kini berada di hadapan matanya. Kali ini Ikhwan tidak seperti sebelum ini. Dia benar-benar tenang. Senyum manis memandang para hadirin. Tidak ada sedikit pun rasa gementar dan malu seperti mana ketika dia berhadapan dengan Humaira sebelum ini. Sesekali Humaira menjeling melihat raut wajah suaminya.
“Arghh... Dia memang pandai berlakon. Berlagak tenang depan orang ramai. Geram!!!. Getus hati kecil Humaira sedikit marah. Marah bercampur gembira mungkin. Dia masih tidak bercakap dengan suaminya. Memandang wajah suaminya pun dia segan.
“Kenapa dengan aku ni? Dulu berlagak sangat nak dia tengok aku. Sekarang aku pula yang tak boleh tengok dia. Eee.. Dia ni. Selamba je senyum kat kita. Hari tu bukan main malu lagi. Pandai betul dia berlakon”. Hati Humaira sekali lagi berbicara. Sikap suaminya pada ketika itu benar-benar membuatkan dia pelik. Sangat tenang dan tidak seperti sebelumnya.

Hari makin melabuhkan tirainya. Para tetamu sudah mulai lengang. Humaira memandang sekeliling. Dilihat suaminya masih melayan beberapa orang tetamu yang masih belum pulang. Dia tidak tahu apa yang perlu dibuat sekarang. Sesekali dia melihat jam di tangan. Terbayang-bayang di wajahnya bagaimanakah dia harus lalui malam ini. Malam pertama bersama suaminya. Dia sendiri masih belum bercakap dengan suaminya itu. Rasa gementar terus melanda diri. Bagaimanakah dia harus berhadapan dengan semua itu?






Malam itu, Humaira berimamkan suaminya, Ikhwan. Sungguh... Sekali lagi dia mendengar bacaan yang mengasyikkan itu. Sungguh indah suara itu. Dia seolah-olah dibuai-buai dengan kelunakan suara suaminya membaca Al Quran. Solatnya benar-benar bermakna. Barulah dia sedar, suara indah itu adalah suara Ikhwan. Suara orang yang telah sah menjadi suaminya. Usai solat, Ikhwan membacakan wirid dan berdoa. Humaira mengalirkan air mata mendengar bacaan doa yang sungguh syahdu itu.
“Sayang...Kenapa menangis?”. Ikhwan memegang kedua bahu isterinya dengan penuh kasih sayang.
Tersentak Humaira mendengar suara itu. Dia tidak sedar yang suaminya sudah habis membacakan doa itu. Cepat-cepat dia menyeka air matanya. Namun dengan pantas, digenggam tangannya oleh Ikhwan.
“Sayang...Jangan sesekali sayang mengesat air mata sayang dengan tangan ini. Tangan ini banyak lagi kegunaannya. Biarkan tangan abang sahaja yang megesat air mata itu.” Kata Ikhwan lalu terus mengesat air mata isterinya.
Dibangunkan isterinya lalu dipimpin ke birai katil. Suasana malam terus menjadi saksi kepada kedua mempelai yang baru sah diijabkabulkan ini. Pasti, malam ini adalah malam terindah buat mereka.
“Sayang, kenapa tidak mahu memandang wajah abang? Bukankah wajah ini yang sayang mahu lihat selama ini?” Ikhwan terus memujuk perlahan isterinya.
Tangisan isterinya masih kedengaran. Lama dia mendiamkan diri. Hanya tangisan yang sesekali kedengaran. Ikhwan masih bersabar. Diusap perlahan bahu isterinya. Menenangkan Humaira dengan penuh rasa kasih sayang.
“Abang jahat... Abang seksa Humaira. Abang tak pedulikan lansung Humaira selama ni. Humaira terseksa. Humaira takut. Sikap abang yang dingin dan seperti tidak mahu menemui Humaira, membuatkan Humaira takut untuk meneruskan apa yang dirancang sebelum ni. Abang jahat. Sanggup abang seksa Humaira macam tu”. Bentak Humaira sambil menumbuk manja dada suaminya.
“Betul ke abang tak ambil tahu hal Humaira? Bukankah setiap pagi Humaira bangun baca Al-Quran. Kemudian memasak untuk Abi dan Ummi? Dan Humaira pernah marah-marah sebab abang tak hiraukan Humaira semasa kita terserempak di masjid hari tu. Humaira dulu masa kecil suka menjerit.  Dan bila besar, panas baran. Cepat marah. Cepat merajuk. Masa kecil rambut Humaira merah. Pelik dari yang lain. Tapi bila dah besar, nasib bertukar hitam kembali. Hahaha...Betulkan? Kan? Kan?” Usik Ikhwan lalu mencubit pipi isterinya.
“Abang!!! Apa ni? Jangan nak cubit-cubit orang ok! Abang berpakat dengan Abi dan Ummi eh? Cepat mengaku!!! Eeee... Geramnya!!! Siap Ummi dan Abi esok. Pandai kenakan Humaira. Mana aci macam ni. Abang dah tahu banyak rahsia Humaira. Tapi, kenapa abang buat semua ni? Sila terangkan segera!!! Kalau tidak, dipersilakan keluar cik abang. Malam ni tidur kat luar!!!” Balas Humaira seolah-olah bertegas.

Tiba-tiba, dengan tidak semena-mena, Ikhwan memegang tangan isterinya lalu mengucup lembut tangan itu. Humaira benar-benar terkejut. Itulah pertama kali dia diperlakukan sebegitu. Kemudian, suaminya menatap wajahnya dengan penuh kasih sayang. Humaira juga menatap wajah itu. Mata mereka bertembung. Sungguh jernih dan menenangkan pandangan itu.
“Sayang, sebenarnya setiap hari abang mengambil berat tentang diri sayang. Setiap hari abang akan bertanya kepada Abi tentang keadaan sayang. Sayang tahu tak, bila sayang menangis, abang benar-benar rasa bersalah. Abang bukan tidak mahu bertanyakan khabar sayang. Bukan juga tidak mengambil berat tentang sayang. Abang cuma mahukan saat manis itu terjadi pada waktunya. Dan waktunya telah tiba sekarang. Kalau dulu kita sudah bersua muka, bercakap dan sebagainya, abang khuatir itu boleh mendatangkan dosa buat kita bersama. Abang tak nak jadi pencetus kepada dosa sayang. Abang khuatir kita terjebak dalam lembah percintaan yang diharamkan. Ya, benar, kita mungkin hanya berjumpa di khalayak ramai. Berborak secara berjauhan. Tapi ingatlah sayang, syaitan itu ada di mana-mana. Abang tak nak kita terbabas. Sebab abang mencintai sayang. Abang mahu, segalanya itu berlaku saat semuanya telah halal.”

“Abang, sayang tidak menyangka yang sayang akan dipertemukan dengan orang seperti abang. Alahamdulillah... Kau makbulkan juga doaku ya tuhan. Terima kasih untuk semua ini. Maafkan sayang atas sikap sayang yang berfikir bukan-bukan tentang abang selama ini. Sayang menyesal. Tolong maafkan sayang ya”.
“Sayang, sudahlah. Abang tidak pernah ambil hati pun. Abang faham kenapa sayang berfikiran begitu. Maafkan abang juga. Abang tidak berniat melukakan hati sayang.”

“Sayang!!! Erk..sudah jam 12 am. Sudah lewat. Rasanya ada sesuatu yang belum kita selesaikan.” Usik Ikhwan sambil tertawa kecil.

“Abang??? Apa? Humaira seolah-olah kehairanan.

“Pergi ke bintang bersama abang.”

Lampu dipadamkan...

Dan pabila saatnya telah halal, segalanya pasti indah. Diukir perhubungan dengan nilai Islam, pasti penghujungnya adalah kebahagiaan.

4/8/2012
Ramadhan yang ke 15

-Che Han-



2 comments:

  1. alohai.... sweetnya. humaira tu I..
    hohoho.....
    nk2 macam tu gak!

    ReplyDelete
  2. solehah yg dicari moga2 begitu...huhu...

    ReplyDelete