Pujaan Hati

Tuesday, April 23, 2013

3 Bulan sebagai Property Negotiator



Malam ini terasa sedikit bosan. Sebentar tadi hujan renyai-renyai di luar rumah. Sekarang dah berhenti nampaknya. Tiada apa yang nak di buat. Lalu kepala ini berlegar-legar. Merenung kembali kehidupan yang hampir 3 bulan sebagai seorang yang bukan student lagi. 


Hampir 3 bulan aku bekerja. Property Negotiator atau dalam bahasa mudahnya ejen hartanah. Menjadi orang tengah dalam urusan jual beli hartanah. Hampir 3 bulan ini aku banyak belajar. Banyak sangat. Yang mana semua ini aku tidak belajar pun semasa menjadi student dahulu. Nampak sekali~~~Aku hanya tahu benda yang ditulis dalam buku, realiti sebenar aku juga tidak tahu.


Sebenarnya aku telah meletakkan target untuk kerja ini. Target untuk menjual seberapa banyak rumah sebelum bulan 7. Kenapa bulan 7??? Kerana bulan 7 akan ada interview untuk jawatan2 lain. Valuer, Tenaga Pengajar Muda, dan lain2. Khuatir~~~Andai ada rezeki, ditawarkan jawatan lain. Lalu bagaimana dengan property negotiator ni??? Mahu tinggalkan terus ke??? Pastinya tidak. Property Negotiator ini akan dijalankan secara part time. Tapi pastinya tidak mampu memberikan fokus 100% seperti sekarang. Kerana itulah aku berusaha bermatian dalam masa yang berbaki ini. Supaya aku berjaya membina tapak dalam kerja ini. 


Dalam hampir 3 bulan ni, banyak cabaran yang ditempuhi. Rasanya tidak banyak pun aku enjoy selama 3 bulan ni. Hujung minggu selalunya penuh bawa buyer tengok rumah. Dalam masa 3 bulan ni, aku baru dapat buat 5 close deal. 1 close deal terpaksa dibatalkan kerana buyer punya loan x lulus. 1 close deal lagi juga batal. Dugaan~~~Owner tiba-tiba cancel untuk dijual. Sedangkan loan dan snp semuanya dah siap. So aku terpaksa rumah lain kepada pembeli tersebut. 1 close deal orang beli cash. So insyaallah yang ni tiada masalah. Cuma 2 close deal lagi dalam proses loan. Resah juga menunggu. Kalau loan x lulus, aku pun x dapat apa2 lah. Rugi~~~



Kerja ni nampak mudah. Tapi sebenarnya mencabar. Kekadang terpaksa bawa buyer tengok rumah malam. Di situ banyak risikonya.Lagi-lagi aku hanya bawa motor. Cabaran lain kerenah buyer dan seller.Macam-macam kerenah. Aku layan saja. Kesabaran memang perlu. Kekadang seller marah, buyer buat hal, bawa buyer banyak tapi x close2 pun, seller cakap lain buat lain dan macam-macam lagi. Aku juga berdepan ketidakpercayaan oleh client. Sebab aku bermotor sahaja. Sedangkan ejen2 lain semua pakai kereta besar. So, bukan mudah nak percaya kepada aku yang hanya bawa motor. Ada kes buyer tangkap no plat motor. Ada buyer yang tunggu dalam kereta sebab nak tengok aku naik apa. 



Kerana itu aku lebih suka buat urusan di office. Tapi masalahnya mereka nak datang office susah. Hujan panas dah perkara biasa. Rasanya kulit ni makin hitam. Hahahah~~~




Apa pun, dalam masalah2 ini, banyak juga kebaikan. Aku boleh kenal orang luar. Aku kenal lawyer, pihak bank, kontraktor, orang-orang besar, orang kaya, miskin dan lain2. So lepas ni mudah kalau nak buat apa2...Kalau kena saman ke, ada orang buat jahat kat kita ke, ada lawyer yang boleh kita percaya. Kalau ada saudara nak submit loan, boleh aku tolong submitkan. Itu dah dikira 1 khidmat. Itulah untungnya...Dalam erti kata lain networking...


Berbalik kpd kerja masa hadapan, sebenarnya aku sayang kerja ini. Kalau boleh nak kerja ni je sampai bila2. Kerana aku yakin, kerja ni ada masa hadapan. Lecturer jugak galakkan dulu. Cuma income kita tidak tetap. Itu sahaja. Tapi kalau berusaha, pasti kita akan dapat. Hmm...Dalam menunggu kerja lain yang sesuai ni, ak tawakkal. Biarlah Allah tunjukkan jalan. Mana kerja yang terbaik, pasti dia tahu...


Sebelum menutup cerita, 30hb ni akan pergi dinner Lembaga Penilai, Pentaksir, dan Ejen Hartanah. Badan yang mengelola profesion kitorang. Di situ aku akan menerima anugerah. Hoho~~~Anugerah Pelajar Terbaik UiTM. Rasa macam x percaya. Dan x layak. Aku bertanya balik kpd pihak lembaga. Betul ke nama aku yang naik??? Lalu mereka kata, mereka hantar surat kpd UiTM minta nama pelajar terbaik. Dan pihak UiTM bagi nama aku. 1 pelajar Uitm, 1 pelajar UM, dan 1 pelajar UTM...Hmm...Jika itu dah jawapannya, aku harus terima lah. Memegang status itu bukan mudah. Kerana itu aku harus bekerja kuat. Supaya aku bukan cemerlang akademik sahaja, tapi juga cemerlang dalam profesion kerja aku. Moga-moga ada jalan yang terbaik nanti...



Apa pun,aku akan meneruskan usaha. Dalam baki usia yang ada sekarang,aku akan terus berusaha. Mencapai kejayaan dalam kerjaya. Aku tidak mahu dilena kejayaan manis dalam bidang akademik semata-mata. Kerana itu bukan kejayaan sebenar. Itu hanya permulaan.


Akhir kata, "kejayaan tidak dilihat pada berapa banyak pengiktirafan yang kamu dapat, tapi ia dilihat pada berapa banyak usaha yang kamu lakukan"...


Salam.
#23.04.13#10:12am

-Che Han-

2 comments:

  1. Congrats Che Han! All the best for your future undertaking. Banyakkan doa, lipatgandakan usaha, in shaa Allah akan berjaya..

    ReplyDelete
  2. Best Of Luck...(^_~)v

    "terkadang sesuatu ilmu itu Tuhan jadikan susah, agar yang benar2 bertanggungjawab saja buleh gunakannya"

    ReplyDelete