Pujaan Hati

Monday, August 5, 2013

6 Bulan sebagai Property Negotiator

Hari ini cukup 6 bulan kerjaya saya sebagai Real Estate Negotiator. Baru setahun jagung. Nak panggil setahun jagung pun malu. Maybe sebulan jagung lagi sesuai…

Saya masih ingat, ketika habis degree, ramai kawan2 saya join bidang2 lain yg mana mepunyai gaji yang tetap. Tapi saya, saya buat keputusan untuk masuk bidang ini, walaupun saya sedar gajinya bergantung kpd komisyen semata-mata…




Tiga bulan pertama ia amat sukar bagi saya. Macam-macam perkara berlaku. Dengan pengalaman yang tidak ada, saya gagahkan diri untuk mencuba. Hasil guide dari senior, saya lakukan perlahan-lahan.  Antara perkara yang saya pernah lalui:-
  
  1- Banyak soalan2 yang saya tidak tahu jawab yang dikemukakan oleh client kpd saya.

  2- Pernah berlaku satu kes yang mana kes itu hampir selesai, tapi vendor cancel last minute. Stress sangat, tapi semua itu silap saya. Kerana tidak mengambil tandatangan vendor. Kesannya vendor boleh cancel bila2 masa tanpa risau dikenakan tindakan apa2.

   3- Ada ketika kita dh buat yg terbaik. Tapi masalah berlaku kerana orang lain.Kadang-kadang vendor lambat bagi dokumen, purchaser lambat bagi dokumen, malahan kadang2 lawyer juga lambat bertindak. Semua ini beri kesan kpd kita.

Tiga bulan pertama, saya terpaksa berjimat cermat. Maklumlah, tidak ada apa2 komisyen pun yang saya dapat. Susah sebenarnya. Tiap2 malam stress. Fikir itu, fikir ini. Sehingga nak tidur, nak pejam mata itu memang susah…

Tapi, betul orang kata. Rezeki itu ada di mana2. Setelah lebih 3 bulan, segalanya menjadi semakin ok. Saya juga sudah semakin faham dan tahu prosedur, kehendak client, urusan bank dan lain2. Hasilnya, hari ini cukup 6 bulan, saya dah selesai menjual 7 biji rumah. Saya dah buat 11 close deal. 7 selesai dijual (means dah sign snp) manakala 4 cancel atas masalah2 tertentu. Saya x sure samada angka ini banyak atau tidak untuk orang yg baru seperti saya. Tapi inilah yang saya mampu lakukan setakat ini. Berikut senarai ringkas property yg saya dah jual. Semuanya murah2 je. Belum dapat yang mahal2…

   1- Shop Apartment Taman Sri Manja, PJ (RM 142,000)
   2- 1 sty Taman Klang Indah, Klang (RM 150,000)
   3- 2 sty Puncak Alam (RM 200,000)
   4- 1 sty Taman Perepat Permai, Kapar (RM 135,000)
   5- Kiambang Apartment, Bukit Subang (RM 120,000)
   6- 2 sty Seksyen 19, Shah Alam (RM 180,000) 
   7- Shop Apartment Pusat Komersial Seksyen 7, 
      Shah Alam (RM 190,000)




Jangan tanya saya berapa komisyen yang saya dapat. Saya beritahu ringkas sahaja. Setiap rumah yang dijual, real estate negotiator akan dapat 3% dari harga rumah. Daripada 3% itu, 70 % adalah untuk dirinya dan 30% adalah untuk syarikat.

Sekarang, saya sudah dapat kerja yg dapat gaji tetap. Mulai 15/8 saya akan bertugas di Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta, DBKL sebagai Pegawai Penilaian. Kalau diikutkan, saya tidak perlu lagi khuatir dan risau mengenai gaji, kerana setiap bulan income tetap itu ada. Hmm…Setelah 6 bulan, akhirnya kepala saya kembali tenang. Kalau sebelum ini saya khuatir mengenai wang, maybe lepas ni kerisauan itu boleh dikurangkan.

Namun demikian, saya akan teruskan kerja jual beli rumah ini. Maybe hujung minggu saya tidak berapa nak ada. Saya perlu fokuskan juga kpd urusan jual beli rumah. Saya sayang untuk meninggalkan bidang ini walaupun dah dapat kerja lain. Doakan saya ya. Agar terus istiqamah untuk melakukan 2 kerja dalam satu masa..

Inilah sedikit coretan saya. Bukan hendak menunjuk, Cuma saya suka bercerita pengalaman. Mana tahu, ada benda baik yg boleh dikongsikan.

Akhir kalam, dalam hidup ini, jangan takut untuk mencuba. Jangan khuatir untuk melakukan apa2. Bertindak sahaja. Insyaallah…Allah bantu mereka yang berusaha!!!

PILIHLAH!!!



 ~Adzhan~

1 comment:

  1. Hehe. . itula yg saya juga alami... behenti keja buat ren.. sekarang dua2 xmsk.. :( so, mcm mana life skg? still buat 2 kerja?

    ReplyDelete